Historien om Neki

Neki grundades år 2012 av den spanska ingenjörsstudenten Rafael Ferrer då han deltog i entreprenörstävling som hans universitet i Zaragoza arrangerade. Rafaels idé var att skapa GPS klockor för barn så att deras föräldrar kunde hålla koll på dem. Företagsnamnet Neki skapades därefter, Near Kids. Juryn gillade Rafael´s idé så pass mycket att han vann tävlingen och fick startkapital för att kunna fortsätta med företaget efter examen. Men utanför universitetets trygga väggar väntade en annan verklighet, affärsmodellen flög inte inte på det sätt som Rafael hade trott. Försäljningen gick segt och förtroende byggandet med föräldrar och barn föll platt. Motgångarna var stora och Rafael började ifrågasätta sin idé och sig själv som entreprenör, vad är det som inte funkar? Som tur var så trodde folk i hans närhet på hans entusiasm och driv.

Neki mottog nya investeringar med syftet att en ny affärsmodell skulle arbetas fram. Svaret blev 6 månader i Berlin där Rafael träffade entreprenörer från hela världen, inspirationen flödade och Neki´s nya affärsmodell började ta form. Att Neki skulle fortsätta skapa trygghet och säkerhet för människor var fortfarande slutmålet, men för vem? Under de 6 månaderna i Berlin växte ett personligt behov fram, att veta var hans föräldrar befann sig. Detta blev startskottet för Neki i dess nya skepnad, Rafael ville skapa en möjlighet för söner och döttrar att hålla koll på sina föräldrar för kunna hitta dem vid desorientering. Neki började sälja GPS produkter från dag 1 med den nya affärsmodellen. Men Rafael tyckte fortfarande att Neki kunde göra mer nytta för äldre, nya funktioner specialanpassade för äldre som lider av demens och alzheimers skapades således. Neki började därefter att växa snabbt, privatpersoner och ålderdomshem runt om i Spanien fick upp ögonen för Neki och den säkerhets- och trygghets aspekt som erbjöds.

Neki idag!

  • 11 anställda
  • Kontor i Zaragoza, Spanien och Turin, Italien, snart även i Sverige
  • 4 olika GPS produkter framtagna specifikt för äldre med demens och alzheimers
  • Planer på sortiementökning
  • Samarbete med Telefonica
  • Över 3000 dagliga användare
  • Över 150 ålderdomshem använder Neki´s produkter
  • Utmärkelser inom e-handel

TEAM NEKI
Advertisements